WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Het laatste nummer van ZoZoLaLa

1 reactie

nummer 180 van tijdschrift zozolalaMet afgrijzen ontving ik het laatste nummer van mijn striplijfblad ZoZoLaLa, nummer 180. Niet dat ik nog veel strips koop, met ruim achthonderd boeken op de plank ben ik kennelijk een beetje verzadigd geraakt, maar ik hield mezelf dankzij ZoZoLaLa wel op de hoogte van wat er allemaal verscheen. En dat zal ik zeker gaan missen. De kracht van het tijdschrift zat in een goede mix van nieuws, recensies, aankondiging van verschenen titels, artikelen over boeken en interviews met bekende en minder bekende tekenaars. Veel nieuw Nederlands en Belgisch talent heb ik door ZoZoLaLa ontdekt. Sinds de jaren negentig stonden opmaak en inhoud van het blad op een hoog niveau. Het tijdschrift Stripschrift van Het Stripschap, een officieel orgaan voor de promotie van de strip in ons land, kon er een puntje aan zuigen.
Na dertig jaar zes nummers per jaar produceren vond het team achter ZoZoLaLa het genoeg geweest. Ik heb nog nergens gelezen wat de diepere reden is om te stoppen. Misschien is het eenvoudig een teken des tijds: de medewerkers verliezen hun relaxte baan en moeten hard werken om zich opnieuw voldoende inkomen te verschaffen, waardoor er voor het vrijwilligerswerk aan een tijdschrift geen tijd meer is. Zoiets moet er aan de hand zijn. Wereldwijd stoppen allerlei hoogwaardige initiatieven van hobbyisten en amateurs. Zo is afgelopen zomer ook de Nederlandse stripencyclopedie Zilveren Dolfijn gesneuveld. De site blijft nog wel online, maar wordt niet meer bijgewerkt.
Ik hoop dat ZoZoLaLa na enige tijd doorgaat als online medium. Ze hebben al een site ZoZoLaLa. Op dit moment ken ik geen alternatief voor ZoZoLaLa. Mocht je iets weten dan kun je het me vertellen via het tekstballonetje, rechts bovenaan.

One thought on “Het laatste nummer van ZoZoLaLa

  1. In Nederland heb je nog het stripinfoblad Stripschrift en in Belgie zijn er nog twee: Brabant Strip Magazine en Stripgids.

    Overigens is Stripschrift niet het officiële orgaan van Het Stripschap. Dat is StripNieuws. Stripschrift is een zelfstandig stripinformatieblad.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

