WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Kuifje en het geheim van de Eenhoorn | Indiana Jones ontmoet Avatar

Een reactie plaatsen

Het zal vroeg in de zomer van 1998 geweest zijn dat ik voor het eerst geruchten hoorde over de verfilming van Lord Of The Rings. Mijn eerste reactie was dat ik mijn hart moest vasthouden. Hoe kon je nu zo’n fantastisch werk verfilmen zonder het kapot te maken? Maar de toen nog onbekende Peter Jackson wist het voor elkaar te krijgen. En hoe, het resultaat was zonder meer indrukwekkend. De verfilming gaf echt een gezicht aan de boeken, zonder die geweld aan te doen.
Vorig jaar las ik voor het eerst over de plannen die Steven Spielberg had met de verhalen van Kuifje. Wat hij precies van plan was wist ik niet, maar het feit de Spielberg Kuifje zelf wilde verfilmen betekende volgens mij dat hij er geen potje van wou maken. Dat hij het in deze live-animation vorm zou gieten was echter een totale verrassing voor me. En nu ik de film gezien heb kan ik alleen maar concluderen dat een andere techniek gewoon niet mogelijk was geweest.

Kuifje: Het Geheim Van De Eenhoorn is een schitterende film. Niet alleen voor fans. Kijkers die Kuifje nooit gelezen hebben, kunnen toch veel plezier aan de film beleven. Zij zien een soort Indiana Jones film met de technieken van Avatar, een spannende avonturenfilm met een hoog actietempo. Maar voor de Kuifjefans is er grote toegevoegde waarde. Dat begint al met het unieke eerbetoon van Spielberg aan Kuifjeschepper Hergé direct aan het begin van de film. Verder zit de film barstensvol met kleine en grote verwijzingen naar de boeken van Kuifje. Het zijn er zoveel dat ik ze bij eerste beschouwing niet eens allemaal ontdekt heb. Fans moeten deze film alleen daarom al meer dan één keer zien. De techniek is geweldig. Met uitzondering van de Jansen(s)s vond ik iedereen goed uit de verf komen. Alleen zij beiden zijn naar mijn smaak te gewoontjes neergezet, hun motoriek had nog veel stunteliger gemoeten. Een aanrader voor het hele gezin, deze film. Hulde aan Spielberg en Jackson (die de techniek verzorgde).

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

