WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Korte levensduur Playstation 3 blijkt heel normaal

3 reacties

Voor de tweede keer is de Playstation 3 van Elvin kaduuk. Weer hetzelfde probleem als 16 maanden geleden: aanzetten, rood lichtje wordt blauw lichtje, blauw lichtje wordt geel lichtje, en dan knippert er een rood lichtje, verders gebeurt er niks. Het apparaat is exact drie jaar en tien maanden oud. Zelf vind ik dat jong. Maar navraag bij de Consumentenbond leerde mij dat men daar bij spelconsoles en laptops uitgaat van een levensduur van vijf jaar. Natuurlijk zat er weer een splinternieuw spel vast in het apparaat. Elvin vroeg aan een medewerker van Dynabyte, waar hij hem gekocht heeft, wat te doen. Repareren onder garantie zou deze keer niet lukken. Opsturen naar Sony kon wel maar zou minstens 100 euro kosten. De maximale reparatiekosten werden begroot op 180 euro. Daar heb je bijna een nieuwe voor. Om het spel eruit te halen moest Elvin maar met een rechtgebogen paperclip in een gaatje voorin naast de DVD-lade prikken. Hallo zeg, dat werkt alleen op je PC, een Playstation heeft zo’n gaatje niet. Elvin had geen zin om zoveel geld uit te geven voor een reparatie aan een oud apparaat, dat kennelijk om de haverklap kapot gaat (pakweg elke 23 maanden). Voor alle zekerheid heb ik met Sony gebeld. Die boden een omruilregeling: 124,50 voor een refurbished (gerenoveerde) playstation, waarbij alle aan slijtage onderhevige delen zijn vervangen door nieuwe. Op zich een aardig voorstel. Maar intussen weet ik dat het hoofdprobleem in het moederbord zit. De processoren van de Playstaion 3 worden namelijk zo gruwelijk heet dat de soldeerverbindingen eroderen. Een verhaal dat ik van vroeger ken. Ik heb in een grijs verleden namelijk nog eens gewerkt bij een fabrikant van soldeermachines. En daar heb ik het probleem van de soldeererosie leren kennen: als een verbinding niet volledig met soldeer opgevuld is, maar in plaats daarvan met een dun laagje, dan kan die verbinding bij voortdurende verhitting bros worden. Op youtube heb ik een bloedstollende manier gevonden om het moederbord te repareren. In februari ga ik het proberen, waarvan ik hier zeker verslag zal doen. Elvin heeft intussen voor 211 euro de nieuwe slimline Playstation gekocht. Eens kijken of die ook na 23 maanden kapot gaat.

3 thoughts on “Korte levensduur Playstation 3 blijkt heel normaal

  1. Ga er maar vanuit dat die ook naar 3jr. kapot gaat mijn ps3 slimline is ook naar 3jr. kapot gegaan. Terwijl mijn xbox uit 2004 het nog steeds doet. Sony maakt gewoon inferieure producten

  2. Ga er maar vanuit dat hij de 2 jaar niet haalt. In mijn omgeving heeft iedereen er last van, echt een ondeugdelijk product! Ik ga misschien maar een Xbox kopen daar krijg je tenminste wel 2 jaar garantie op en 3 jaar op YLOD.

    • En toch blijft iedereen maar jubelen dat Sony zulke fantastische spullen maakt. Onze harddiskvideorecorder doet het al drie jaar. Maar die gebruiken we ook bijna niet. En qua bediening is het het meest onlogische apparaat dat ik ooit gezien heb. Als een auto zo zou werken dan had je elke dag een kwartier nodig om te starten.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

