WATERGEEST

dagboek van een early vutter

De dekkracht van dubbeldikke superlatexverven

Een reactie plaatsen

Vanwege ervaringen uit mijn studentikoze armoejaren met muurverven die net zoveel dekkracht hadden als afwaswater waarin een beker melk was afgewassen, besloot ik mij voor het indoor verhuisproject te vergrijpen aan een in-één-keer-dekkende latexverf. Mijn oog viel op G1 van de Gamma, mede omdat de grondverf van dat bedrijf zo lekker werkt. Het etiket beloofde veel. En inderdaad, op de eerste muur, die egaal wit was, dekte de verf in één keer. Ik was in alle staten van zelfvoldaanheid. Maar dat spoelde alras weer weg in de doe-het-zelf afvoer toen ik een witte muur met lichte verkleuringen onder handen nam. Nog voor de verf helemaal droog was deed ik gauw de donkere strepen nog een keer. Dat pakte gelukkig goed uit. Daarna kwam de lichtblauwe muur aan de beurt. Na drie lagen schemert het blauw er nog steeds doorheen, behalve op die plaatsen waar ik het extra dik heb opgebracht, daar lijkt het bijna wit. Kortom, ik vind de kreet in-één-keer-dekkend misleidend. Het geldt alleen als de muur al egaal wit is. Nu is het toevallig Gammaverf, maar ik vrees dat dit voor alle superdekkers geldt. Wees een gewaarschuwd mens.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

