WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Eksters komen te dichtbij in de stad

3 reacties

Sinds wij in Almere zijn komen wonen (1998) is het aantal eksters in de wijk enorm toegenomen, van twee stuks tot enige tientallen. Leuke vogels als zij zijn in een bos, zo kloterig zijn zij naast de mens. Dat zit zo. Onze buurt is zoals modern enorm poezenrijk, met gemiddeld 1.5 poes per huishouden, schat ik. En poezen gaan nu eenmaal likkebaardend achter de vogels aan. Kortom, als de poezen zien dat de eksters bedrijvig zijn met een nest en speciaal met het voederen der jongen, dan cirkelen zij daar voortdurend omheen. De eksters laten zich niet onbetuigd en roepen “kèkèkèkèkèkèkèkèkèkè”. En aangezien de wijk dus vergeven is van de eksters en de poezen, gaat dat de hele dag zo door. Strikt persoonlijk word ik daar een beetje gek van. Groot was dus mijn schrik toen ik in onze achtertuin in de inmiddels onbereikbaar hoge kronkelwilg een eksternest zag bouwen. Want daar dreigde een zonnige terraszit geheel te verstikken in het weinig harmonieuze “kèkèkèkèkèkèkèkèkèkè”. Manmoedig hebben de buren en ik 144 getrotseerd: ik klom op een ladder met de telescoopsteel van de buren en gevaar voor eigen leven van mezelf en zo heb ik het nest uit de boom geveegd. En passant nog wat snoeiwerk verricht, maar dat is een ander verhaal.

3 thoughts on “Eksters komen te dichtbij in de stad

  1. Hier, aan de Schelde oevers, heeft de massale aanwezigheid van eksters al veel “naar de vogeltjes luisteren”-genot doen verdwijnen.

  2. Dat kan je met duiven ook hebben. Bij mij lijkt dat probleem al opgelost te zijn door een kat of een ander beest die gek is op jonge duiven. Er lag namelijk een dode duif voor de deur met heel veel losse veren en kapot gevallen eitje. Dat scheelt weer hals brekende toeren en is ’s morgen wel zo rustig.

  3. Dat van die halsbreking klopt niet. Want dat zou betekenen dat je een duivenmoeder met aankomende kinders uit het nest zou gaan flikkeren en dat mag niet. Ik gooide slechts loszittend bouwmateriaal voor een nest uit de boom. Goed, zo langzamerhand staat de ekster op knappen, maar ginder zit nog een oud kraaiennest waar zij eventueel terecht kan, dus dat is toch een andere zaak. Ik wil maar zeggen, kijk uit voor Dion.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

