WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Klaboef deed de inductie kookplaat

Een reactie plaatsen

Vrijdagavond tijdens het kookuurtje wilde ik een pannetje water verwarmen en draaide daartoe een derde pit in actie. Klaboef was ongeveer het geluid en onder het zwarte glas van de kookplaat zag ik de weerschijn van een bliksemflits. Alles viel uit. Behalve wijzelf van de schrik, gelukkig. In de meterkast bleek dat de aardlekschakelaar en een naastliggende zekering in de uitstand stonden. Dat was gauw verholpen. Maar toen werd de schade pas zichtbaar. Alleen de achterste twee kookplaten deden het nog. Het ovengedeelte van het inbouwfornuis was helemaal dood. De kookplaatbediening op zich deed het gelukkig nog wel. Het grote balen begon. Kortsluiting in mijn inductie kookplaat en hup, het aanpalende ovendeel deelt mee in de ellende. Hoe ben ik toch ooit zo stom geweest om me een fornuis aan te laten praten. Immers bij een losse plaat en een losse oven gaat er altijd maar een ding tegelijk kapot. Maar toegegeven, het oogt wel erg mooi dat de bedieningsknoppen op het overfront zitten.
Na enige dagen zoeken op het internet en de maagzweertrekkende prijsstelling van de door mij gewenste combinatie verwerkend, keek ik de elektrische kant van de zaak nog eens na. Want op basis van de aansluitwaarde van het fornuis concludeerde ik dat er drie zekeringen bij betrokken moesten zijn. En verdomd, verderop in de schakelkast zaten de andere twee zekeringen, waarvan er een uit was. Na die aangezet te hebben deed het ovengedeelte het weer. Nu heb ik dus alleen nog maar een kookplaat nodig. Want ik ga hem niet meer laten repareren, het ding is 11 jaar oud (voor inductie kookplaten schijnt dat al heel wat te zijn). Drie jaar geleden kostte een reparatie me al 400 euro. Voor 550 euro heb ik een nieuwe met garantie. Het is dat koken op inductie zo fantastisch werkt, anders ging ik op gas over.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

