WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Twee Triumphs en een Austin voor het foldermuseum

Een reactie plaatsen

De laatste tijd heb ik druk geëxperimenteerd met een aanpak om de scans van folders te vrijwaren van vervormingen die door de compressie van beelden ontstaan, vooral in de tekst. Eén oplossing was onmogelijk: opslaan als GIF-bestand. De teksten zijn dan inderdaad beter leesbaar, maar de compressiefactor is lager, zodat de bestanden te groot worden. In de praktijk mogen pagina’s niet groter worden dan 250 K. Anders worden de laadtijden te lang en krijg ik problemen met mijn host over de hoeveelheid dataverkeer. Als er ooit honderd folders te bezichtigen zijn en vier iemanden zouden die op één dag allemaal bekijken (altijd blijven dromen), dan ben ik bang dat ik in één keer mijn maandquotum verspeeld heb. De folder van de Austin Maxi is op de nieuwe manier aangepakt: eerst scannen als ongecomprimeerd TIFF-bestand, daarna de nodige bewerkingen er op loslaten en dan pas verkleinen als JPG-bestand. Ik heb het idee dat de teksten bij vergroting iets beter zijn. De folders van de Triumph Stag en de Triumph Spitfire zijn nog op de oude manier aangepakt.
Veranderd is ook de informatieve fiche, links naast de folder. Er staat minder op en de teksten zijn in het Nederlands en het Engels. Dit met het oog op internationale aspiraties. Ik heb namelijk lang gezocht naar een soortgelijk virtueel museum voor autofolders, maar ik heb het niet gevonden. Dat zou betekenen dat men over de hele wereld bij mij zou moeten aankloppen om folders te bekijken. Man, ik zit helemaal te gloeien op mijn stoel van potentiële belangrijkheid. Voor de komende maanden betekent het dat ik de inleidende pagina’s ook in het Engels zal brengen. Je begrijpt, ik ben niet bang voor de geraniums na mijn pensioen.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

