WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Prehistorische kunst van Sardinië oogt verrassend modern

Een reactie plaatsen

Toevallig kreeg ik een catalogus in handen over een tentoonstelling in het Brussel van 1954 over prehistorische bronzen beeldjes van Sardinië. Het gaat om beeldjes van de zogenaamde Nuragencultuur, die bloeide van pakweg 1800 – 600 v.C. Wat me direct opvalt aan de beeldjes is de strakke, licht karikaturale vormgeving die erg modern aandoet. Zo modern dat ik eerst dacht dat het om een hoax ging, nepbeeldjes dus. Maar op het web vond ik wel wat beeldjes die weliswaar minder mooi waren, maar in grote lijnen met de beeldjes uit de catalogus overeenkwamen. De Nuragencultuur werd weggevaagd door Puniërs en Romeinen. Jammer. Ik meen toch echt dat we hier te maken hebben met de voorvaderen van de moderne kunst. Afrikaanse kunst is trouwens ook niet ver weg in mijn associaties. Geen wonder misschien, als de Nuragers naar Noord-Afrika zijn getrokken toen de Puniërs en de Romeinen binnenvielen. Of was het andersom en zijn de Nuragers van meet af door Afrika beïnvloed?
Het laatste beeldje van de centauer roept overigens allerlei vragen bij me op. Waarvan “Waren de goden centaurs?” niet de minste is, onmiddellijk gevolgd door “Waren de centaurs kosmonauten?”. Maar effe serieus, een volk dat zich centaurs zo voorstelt, is misschien ook de grondlegger geweest van de verhaalgenres fantasy, horror en science-fiction.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

