WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Het woeden van Maarten ’t Hart in de Nederlandsche literatuur

Een reactie plaatsen

Al 54 berichten op de vernieuwde Watergeest, maar nog niet één keer in de rubriek Ezelsoren. Dan zal het er nu toch van komen. Want tijdens mijn weekje Zuid-Limburg las ik onder andere “Het woeden der gehele wereld” van Maarten ’t Hart. Godsamme zeg, het is lang geleden dat een Nederlands boek mijn ziel zo wist te roeren. Het boek nestelt zich met gemak hoog im mijn top tien van Nederlands werk. Waarom? Vooral vanwege het ijzersterke mysterie dat ’t Hart hier neerzet. Een mysterie van het kaliber “De donkere kamer van Damokles”, het boek dat al jaar en dag mijn lijst aanvoert en nooit overtroffen is, al komt “De ontdekking van de hemel” er dicht in de buurt. Niet alleen het mysterie is sterk ontwikkeld, maar de verpakking is ook erg mooi. Natuurlijk vind je hier een afrekening met de godsdienstwaanzin die typerend is voor de talloze gedeformeerde stromingen in ons land. Daarnaast is de schildering van de na-oorlogse wederopbouwjaren werkelijk prachtig, ik voelde de goedkope kleding gewoon langs mijn huid schuren (ja, ik stam uit die tijd). Ik ga nu eens helemaal niks vertellen over dit boek. Je moet het gewoon zelf lezen. Het is een absolute topper in de vaderlandse literatuur, een meesterwerk. Volkomen terecht dat hier een film op gebaseerd is. Maar die ga ik nooit kijken; ik zal daar gek zijn en mijn mooie herinneringen laten verknallen.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

