WATERGEEST

dagboek van een early vutter

35 jaar oude Batavus wegracer omgebouwd tot echte klimmer

Een reactie plaatsen

Afgelopen zomer kreeg ik van de vader van een vriendin een oude fiets om op te lappen. Het was niet zomaar een fiets, maar een echte, lichtgewicht Batavus Sprint racefiets uit pakweg 1975-1980. Overigens wel een racefiets met een heel raar verzet. Het grote kettingwiel voor telde 52 tanden, het kleine nog altijd 42. Als je nu bedenkt dat moderne sportfietsen in het grootste kettingwiel voor hooguit 44 tanden hebben, dan zul je begrijpen dat heuveltje op, heuveltje af met deze fiets alleen voor Jerommeke was weggelegd. Kennelijk was de fiets vooral bedoeld als wegracer. Het vervangen van de voorste kettingbladen door iets geraffineerders bleek een vrijwel onmogelijke opgave. De fiets had oorspronkelijk slechts twee bladen en het schakelmechanisme was daarop ingericht. Maar tweebladige cranksets kun je tegenwoordig wel vergeten. Alles vervangen leek mij een te grote gok. Uiteindelijk heb ik voor een prikkie een Sunrace crankset met drie bladen gekocht. Het grootste blad met 42 tanden gebruik ik niet. De kleinste twee met 24 en 32 tanden bieden me een mooi verzet om een beetje te klimmen.
Verder heb ik de ketting moeten vervangen, eerlijk gezegd omdat ik hem bij het inkorten vernaggeld had. Een kettingscherm ontbrak, dus dat heb ik ook gemonteerd. De spatborden waren te slecht om de handhaven (te sterk verbogen en deels gescheurd, waarschijnlijk omdat het toenmalige plastic niet uitblonk in duurzaamheid). De voorste remblokjes zijn vervangen, maar dat was meer omdat ik nog zo’n setje had liggen. En tenslotte heb ik een eenvoudige dubbele fietstas gemonteerd en een beugelslot dat ik nog had liggen. Deze fiets is klaar voor de zomervakantie in Frankrijk.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

