WATERGEEST

dagboek van een early vutter

De Achtste Rune van Adrian Stone

Een reactie plaatsen

De Duivels-trilogie heb ik met plezier gelezen. Het is een spannend verhaal en goed geschreven. Ik kon er eigenlijk maar twee minpuntjes aan ontdekken. Ten eerste zitten er wat onnodige vertragingen in. De vertelling zelf is bij Adrian Stone behoorlijk up-tempo. Maar soms vallen er hiaten, bijvoorbeeld als Marak, de held van het verhaal, moet afwachten wat de vijand gaat doen. Een tweede minpunt vind ik toch dat er relatief weinig aan karakterontwikkeling wordt gedaan. De meeste hoofdpersonen blijven gevoelsmatig aan de oppervlakte. Maar het verhaal is ook erg plotgedreven zoals men dat noemt, dus dat klopt nog wel.
Nu ik Rune gelezen heb weet ik dat Adrian Stone zich als schrijver flink verder ontwikkeld heeft. Het eerste boek van Rune is nog steeds stevig up-tempo, maar het verhaal valt nergens meer dood. Bovendien krijgt een aantal hoofdrolspelers wat meer diepte. Het sterk plotgedreven karakter blijft echter, maar dat is geen nadeel.
Het verhaal speelt een tijdje na de dood van Marak Viervinger. De mysterieuze rune-priesters uit het derde deel van de Duivels-trilogie spelen nu de hoofdrol. Zij zijn op zoek naar het geheim achter de achtste rune. De kennis omtrent deze achtste rune is verloren gegaan bij een ramp. Marak zou deze kennis mogelijk vastgelegd hebben. Dus moet een rune-monnik op zoek naar een boek van Marak. Het verhaal is van het begin tot bijna aan het eind spannend, maar erg rechttoe-rechtaan. En dan ineens doet de schrijver iets totaal onverwachts, iets dat mij een heel ander tweede deel voorspiegelt dan ik langzamerhand was gaan voorzien. Ik ben benieuwd hoe Adrian Stone de (nieuwe) voorspelbaarheid die door deze vondst om de hoek komt kijken, gaat omzeilen. Niettemin petje af voor deze prachtige twist in het eerste deel.
De Achtste Rune is een aanrader, zonder meer behorend tot de betere fantasy van eigen bodem.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

