WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Maar de sla blijft eeuwig jong

1 reactie

Alweer bijna een week geleden overleed dichter Rutger Kopland. Die overigens eigenlijk anders heette, maar dat mag in de literatuur. De volkskrant drukte op de voorplaat een foto van hem af samen met zijn beroemdste gedicht: Jonge sla. Een woord van bravo is hier op zijn plaats: dit is kranten maken in optima formica. Maar daar gaat het hier nu niet over. Jonge sla is waarschijnlijk het enige gedicht dat ik ken van Kopland. Dat ligt niet alleen aan een tekort mijnerzijds waar het de poëtische ontwikkeling betreft, maar ook aan het tekort dat ik nooit kan onthouden wat van wie was. Jonge sla dus, een beregoed gedicht. Het raakt me. Maar het roept tevens de aloude vraag op waarom dichters nog zo weinig rijmen en de dingen raar opschrijven. Eerst volgt hieronder het gedicht, want nu het toch overal afgedrukt staat, wil ik me ook geen buil vallen.

Alles kan ik verdragen,
het verdorren van bonen,
stervende bloemen, het hoekje
aardappelen, kan ik met droge ogen
zien rooien, daar ben ik
werkelijk hard in.

Maar jonge sla in september,
net geplant, slap nog,
in vochtige bedjes, nee.

Let nu eens niet op de tuinbouwkundige onmogelijkheden, maar op de regels 3 t/m 6. Waarom schreef Kopland die zo op? En niet zoals ik het gedaan zou hebben als ik ook maar over enig talent had mogen beschikken.

stervende bloemen,
het hoekje aardappelen kan ik met droge ogen zien rooien,
daar ben ik werkelijk hard in.

Nog afgezien van het feit dat het op deze manier de regels 3 t/m 5 worden, zie ik hier veel meer spanning in. Wel even weinig rijm, maar dat was kennelijk toch al geen beletsel. Het zal ermee te maken hebben dat ik geen Kopland ben geworden en hij wel: een kwestie van talent. Hoe het ook zij, als bibliotheekbezoekend Nederland hem over drie weken weer vergeten is, zal ik diverse werken lenen om mij aan zijn dichtkunst te laven. Zonder er verder iets in te verbeteren.

One thought on “Maar de sla blijft eeuwig jong

  1. ‘k Zou het eveneens “gewoon” gezegd gekregen hebben maar, ‘k ben dan ook, zoals gij, geen Koplamp geworden.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

