WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Het hoofdpijndossier genaamd “software”

Een reactie plaatsen

De bladersoftware voor het foldermuseum heeft één nadeel, het werkt alleen met geniete folders, folders waarbij alle plaatjes even groot zijn. Een vouwblad zit daarentegen vaak zo artistiekerig in elkaar dat alle plaatjes verschillend zijn. Maar daar bestaat gelukkig ook een mooie oplossing voor: Lightbox. Je kent hem vast wel. Je ziet een reeks van bijv. verkleinde foto’s naast elkaar en als je er op één klikt dan wordt het beeld donker en de aangeklikte foto verschijnt groter midden in beeld. Als je met de cursor (muisaanwijzer) naar de bovenhoeken beweegt zie je daar pijltjes of de teksten “prev” en “next” verschijnen. En zo kun je dan door de grote foto’s bladeren. Ideale tool om de foto’s van een vouwblad weer te geven. Alleen wilde ik van één enkele foto uit starten in plaats van alle foto’s eerst verkleind tonen. Tot mijn verbazing bleek de software precies zo te werken als ik gedacht had. Als ik namelijk alle links behalve de eerste leeg opnam, d.w.z. zonder benoeming van de kleine foto die zij vergroot opriepen, dan werden die links toch keurig ingelezen om gebruikt te worden voor de pijltjes of prev/next besturing. Alleen had ik een foutje gemaakt. Ik had alle vervolglinks na de eerste niet afgesloten met een eindtag (“/a” voor gevorderden), iets waarvoor je bij een echte link meteen gestraft wordt, maar bij een loze dus niet. Er gebeurde wel iets heel raars in Internet Explorer: het plaatje waar de eerste link naar verwees verscheen ernaast nog een keer als (dezelfde) link, maar dan onzichtbaar. Ik foeteren op IE, want alle andere browsers deden het wel goed. Maar na vier uur van alles geprobeerd te hebben, zag ik ineens dat de eindtags ontbraken. Eigenlijk bleken alle andere browsers dus veel te vergevingsgezind, hetgeen slordig programmeren in de hand werkt. Hulde maar weer eens voor Internet Explorer dat toch de beste schoenmaker bij de leest blijkt. Sorry voor deze wat technische uiteenzetting. Volgende keer gewoon weer iets leuks over de tuin ofzo.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

