WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Na 43 jaar heb ik weer een Pentaflex SL

Een reactie plaatsen

Ik heb het al eens eerder over deze camera gehad op het oude Watergeest, maar nu is er heuglijk nieuws. Vandaar dat ik het verhaal nog eens vertel. Toen ik net 18 geworden was en ik van diverse kanten geld toegestopt had gekregen, zag ik in de etalage van buurtfotowinkel Flandria (ja, die had je toen nog, buurtfotowinkels, net als buurtbakkers e.d.) een heel goedkope spiegelreflexcamera staan, de Pentaflex SL. Ik meen dat het ding iets onder de 200 gulden kostte, wat een stuk goedkoper was dan 300 gulden. Dus telde ik diezelfde avond mijn geld. Verdikke, het was te weinig. Toen ik de zaak met mijn ouders besprak, wilden die mij wel een renteloze lening verstrekken voor het resterende deel. De lichtmeter die ik nodig had, hoefde ik nog niet te kopen, want ik mocht zolang die van mijn vader gebruiken. Ergens denk ik dat hij mijn enthousiasme voor de fotografie wel leuk vond, want sinds de moffen zijn Kodak Retina hadden afgepakt was het tussen hem en de fotografie nooit meer helemaal goed gekomen. Een dag later toog ik naar de winkel en kocht daar het laatste exemplaar uit de aanbieding van een handenwringende buurtfotowinkelier, die vurig wenste dat hij er meer van had, want ze verkochten als broodjes (toen geloofde ik alles nog wat winkeliers mij vertelden). Ik heb er een paar jaar leuke foto’s mee gemaakt, en ook minder leuke trouwens. Toen kreeg ik zin in meer mogelijkheden, c.q. sluitertijden, en een beter objectief. Maar daarover een andere keer. Waarom vertel ik dit. Gisteren arriveerde een Pentaflex SL die ik op Marktplaats had gekocht. Hij ziet er een beetje gehavend uit, maar dat mag op zijn leeftijd (ca 43 jaar oud). Wat mooier is, hij doet het nog. Twee jaar geleden kreeg ik al de belichtingsmeter in handen die ik toen gebruikte, een Gossen Sixon seleniummeter. Dus ik heb nu het setje compleet waarmee ik destijds de grote-mensen-fotografie ben binnengestapt. Op de foto’s zie je de lichtmeter op mijn borst hangen en naast de camera liggen. Het is net of ik weer 18 ben.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

