WATERGEEST

dagboek van een early vutter

En na 40 jaar heb ik weer een Exakta RTL 1000 gekocht

Een reactie plaatsen

Een tijdje terug berichtte ik over het opnieuw verwerven van de eerste spiegelreflex die ik ooit kocht van mijn zuurgespaarde guldencentjes: de Pentaflex SL. Vandaag wist ik mijn tweede spiegelreflex opnieuw te bemachtigen: de Exakta RTL 1000. De Pentaflex was mij in 1971 een beetje te beperkt geworden, zowel optisch (aardige lens, maar niet super) als mechanisch (beperkt aantal sluitertijden). De camera die in deze opzichten een verbetering kon betekenen was de Exakta RTL 1000, een uitvoering van de nieuwe Praktica L range. Toen ik hem kocht was ie flink in de aanbieding bij mijn lokale fotodealer. Ik ging eigenlijk voor een Praktica L, maar deze camera had verwisselbare zoekers en matglazen, wat mij op dat moment heel kinky leek. Achteraf heb ik niet zoveel gedaan met deze mogelijkheden, ik gebruikte altijd dezelfde zoeker en hetzelfde matglas. Nadeel was dat de camera geen ingebouwde lichtmeter had. Maar ik bezat op dat moment een Gossen Sixtar, dus dat was geen probleem. Een jaar later heb ik er een zoeker met ingebouwde lichtmeter bijgekocht, voor een vriendelijk prijsje. Dat is de wanstaltige opbouw met draairingetjes, die op de foto te zien is. Overigens waren er op dat moment Japanse camera’s met een verwisselbare zoeker met lichtmeter die net zo’n klomp op hun rug hadden (Topcon en/of Minolta als ik mij niet vergis), dus het was echt geen technische achterstand van de oostblokkers. En eerlijk is eerlijk, ik heb er jarenlang prima foto’s mee gemaakt. Tot de Rolleiflex SL 35 in beeld verscheen.
Hier kun je een folder van de Exakta RTL 1000 bekijken.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

