WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Bestaan De Bergen Van De Waanzin van H.P.Lovecraft echt?

Een reactie plaatsen

Toen ik als beginnend student De Bergen Van De Waanzin (At The Mountains Of Madness) van H. P. Lovecraft las, dacht ik dat hij de geologie van de zuidpool uit zijn duim zoog. Wie kon zich immers na het zien van al die beelden van eindeloze sneeuwvlakten iets voorstellen bij “dreigende toppen, die somber en sinister boven de door diepe ravijnen doorkliefde sneeuw en de tussenliggende gletsjers uitstaken”? Maar op de National Geographic scheurkalender vind ik dan een foto die precies dit landschap toont (zie het plaatje). Lijkt het inderdaad op de zonderlinge Aziatische landschappen van Roerich? Bevindt zich achter de gletsjer in de verte het beruchte plateau van Leng, dat misschien toch op onze wereld gelegen is, maar wellicht niet in onze tijd? En wat heeft promovendus Danforth gezien toen hij en professor Dyer de bergen per vliegtuig wilden verlaten, waardoor hij begon te gillen en daarna voortdurend de woorden “tekeli-li” herhaalde? Hij heeft er nooit over willen praten. Ik hoop maar dat de huidige poolexpedities niet gaan graven in het afgebeelde gebied. Als ik bedenk wat zij zouden kunnen vinden, lopen de rillingen over mijn rug.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

