WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Toen en nu verschilplaatjes | onze vijver tien jaar geleden en nu

Een reactie plaatsen

Van het vorige bericht kreeg ik de smaak te pakken. Plus dat ik toevallig de foto’s (echte, geen digitale) terugvond van de aanleg van onze vijver. Dat bleek tien jaar geleden in augustus gebeurd te zijn. Ik herinner me nog goed hoe Rita in juli begonnen was met graven onder het motto “als ik niet begin, gebeurt er niets met die vijverplannen”. Maar eerlijk is eerlijk, ik had toen ook een tikkie pijn in de rug, ik kon echt geen spade hanteren. Evengoed heb ik best wel mijn steentje bijgedragen. Zo heb ik toen bijvoorbeeld meteen het worteldoek en de vijverfolie besteld, plus het speciale zand om de contouren van de vijver mee vast te leggen. En ik heb nadat Rita klaar was met graven de structuurelementen neergezet om te voorkomen dat de omgeving onder de vijver zou glijden. Zo staat rond de vijveromtrek een pallissade met planken en grote tegels om te voorkomen dat grond wegglijdt onder de vijver, waardoor de hele boel omhoog zou kunnen komen. Ook de verhoogde plateaus in de vijver zijn met grote tegels van 40×60 cm ondersteund om dezelfde reden. En onder de dijk tussen vijver (vooraan) en moeras (achteraan) staat een houten constructie. Tot nu toe heeft alles zich prima gehouden, er is niks verzakt. Op het vijverrubber zat tien jaar garantie. Theoretisch zou de vijver dus nu moeten gaan lekken.
Op de eerste foto zie je de vijver in september 2002, toen ie net klaar was. Het plankier en het natuursteenpad moesten nog worden afgwerkt. Op de tweede foto zie je hoe alle kale rubber randen geheel overdekt zijn met mos, en natuurlijk ook hoe de vijver is volgegroeid. Het plankier is al helemaal vernieuwd (vorig jaar). En het natuursteempad is vrijwel geheel overwoekerd met Campanula Portenschlagiana en Poschaskyana, plus nog wat verdwaalde soorten die zich in de armoedige, voormalige zeebodem hebben weten te handhaven.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

