WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Ooit wilde ik een Minolta Dynax 600si Classic

Een reactie plaatsen

In 1988 kocht ik een nieuwe spiegelreflex, de Minolta Dynax 7000i. Na jaren van ploeteren met handmatig scherpstellen en lichtmeten, bevonden mijn inkomen en mijn temperament zich op het niveau van zo’n krankzinnig dure camera. Ik wilde ook wel eens dat het vanzelf ging, met behoud van kwaliteit natuurlijk. Van deze aanschaf heb ik geen seconde spijt gehad. Of nee, dat is niet helemaal waar. Toen het jaar daarna de 8000i uitkwam, bleek ik die liever gehad te hebben, ook al was hij nog eens 800 guldens duurder. Maar afgezien daarvan was het werken met de Dynax 7000i een genot. In al die 17 jaren dat ik hem gebruikt heb, is het aantal verkeerd belichte opnamen met de vinger van één hand te tellen. Onscherpe opnamen waren er wel meer, maar dat was dan vooral in gevallen waarbij de camera niet wist of ie nou moest scherpstellen op die grashalm op de voorgrond of die blote koe op de achtergrond. Kortom, ik was gewoon gelukkig met mijn camera. Maar toen in 1995 de Minolta Dynax 600si Classic uitkwam, wederom voor een astronomisch bedrag, heb ik tijden slapeloze nachten gehad. Kon ik de aanschaf daarvan wel verantwoorden? Terechte afwegingen achteraf, want terugkijkend kan ik zeggen dat deze camera me in de praktijk geen betere foto’s opgeleverd zou hebben dan de 7000i. Het was echt zo’n gevalletje van “Iedereen wil toch een garagebox”.
Het digitale tijdperk stond te dringen voor de deur, dus de 600si classic was niet lang op de markt. En uit het oog, uit het hart, zodat ik zeker tot 2004 driftig doorgefotografeerd heb met de 7000i. Maar toen ik onlangs de folder van de 600si classic onder ogen kreeg, herkende ik toch wel weer iets van die betovering van toen. Dus besloot ik dat deze folder de 25ste folder in het foldermuseum moest worden. Met als belangrijke overweging dat het ontwerp model heeft gestaan voor vrijwel alle spiegelreflexen die sindsdien verschenen zijn, ook de moderne digitale. Opname van deze folder zie ik daarom als eerbetoon aan het geweldig innoverend vermogen van Minolta, dat natuurlijk gewoon te gronde is gegaan door slecht management. Aan de camera’s heeft het in elk geval niet gelegen.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

