WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Zijn Belgen de leukere Nederlanders?

Een reactie plaatsen

Soms vraag ik mij dingen af. Zoals of wij Belgen niet bevooroordelen. Jarenlang heb ik door de reclamefilmpjes van Even Apeldoorn Bellen een superioriteitsgevoel op het gebied van reclamehumor gehad. Maar dit weekend zag ik een Belgisch reclamefilmpje dat mij serieus deed twijfelen. Het filmpje toont een uitvaart. De overledene ligt opgebaard in een geopende kist. Er klinkt klassieke muziek, zoals bekend ideaal voor uitvaarten. Dan komt de overledene overeind, terwijl hij iets zegt als: “maar wat een prachtige muziek”. Terwijl de voorganger hem probeert terug te duwen in de kist, krijg je de boodschap: “Klassieke muziek, je kunt er maar beter op tijd mee beginnen”. Op dat moment verslikte ik mij in mijn thee. Toen ik weer bij zinnen was gekomen en de tranen van mijn wangen had geveegd, moest ik denken aan de filmpjes met de boodschap: “It’s smarter to travel in groups”. Die waren voor een organisatie die De Lijn heet, mij niet bekend. Maar wel hilarische tekenfilmpjes. Terugdenkend in de tijd realiseerde ik mij dat ik mij nogal eens vaker in mijn thee verslikt heb bij het zien van Belgische reclame. Misschien waren de Centraal Beheer filmpjes toen de leukste thuis, maar nu verslaan de Belgen ons verpletterend. En daarbij, het Vlaams is ook een gezelliger taal. Tik op Youtube als zoekargument “It’s smarter to travel in groups” en je vindt ze volgens mij allemaal. Behalve die over klassieke muziek, die is kennelijk te nieuw.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

