WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Animator Gerrit van Dijk overleden

Een reactie plaatsen

“De grootste tovenaar van de Nederlandse animatie” noemde de Volkskrant Gerrit van Dijk. Maar was hij ook de grootste animator? Ik moet bekennen dat ik weinig films van hem gezien heb. Die ik gezien heb, daar vond ik geen reet aan. Zijn films deden me denken aan de artistieke wanproducten uit het voormalige oostblok (al waren die van Gerrit wel beter). Filmpjes met leuk plak-en-knip werk, maar zonder verhaal of emotie. Vermoedelijk waren die vooral interessant voor de arty-farty kunst-elite, en dan nog alleen na een lijntje gesnoven te hebben. Denk niet dat ik het werk van Gerrit van Dijk hier naar beneden wil halen. Zijn bekroonde film “Pas a Deux” is leuk om naar te kijken. Maar vernieuwend is hij zeker niet en enige emotie roept hij ook niet op. Ik maak daarom bezwaar tegen de jubelkop in de Volkskrant. De grootste tovenaar van de Nederlandse animatie is een titel die eerder toekomt aan Paul Driessen of Michael Dudok de Wit of Borge Ring (al is dat van huis uit natuurlijk een Deen).

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

