WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Puzzels in Schizm II Chameleon vragen te veel geduld

Een reactie plaatsen

Jaren geleden heb ik Schizm I gespeeld. Schitterende graphics, prachtige atmosfeer, maar oh, die puzzels. Ik hoopte dat de maker van Schizm door de kritiek tot bezinning zou zijn gekomen, maar nee, ook hier weer puzzels waar de honden geen brood van lusten. Het verhaal begint met een man (jij) die wakker wordt in een halforganisch ruimtestation. Het blijkt dat je daar voor straf zit, omdat je iets verschrikkelijks hebt gedaan om de grote oorlog te beeindigen. Maar net als de robot je meer wil vertellen, wordt ie uit de lucht geknald. Naar later blijkt door een Companion. Maar je hebt geen idee wat dat is, want je geheugen is gewist. Wel is duidelijk dat het ruimtestation neer gaat storten en dat je weg moet met een shuttle. Al bij de tweede puzzel was het raak. Eer ik er achter was hoe en waarom je de reuzebloembollen moest omdraaien, had ik er al genoeg van. En toen moest het echte puzzelen nog beginnen. Ik deed een greep naar de “strategy guide”. Daardoor kon ik gelukkig snel de shuttle bereiken.
Op de planeet blijkt de oorlog niet voorbij. In het enige bewoonbare gebied strijden dezelfde kampen tegen elkaar. De ene groep verwacht alles van de techniek, de andere wil een zijn met de natuur. Beide groepen beweren geleid te worden door een orakel. Geleidelijk kom je er achter dat de verhalen niet kloppen. En tenslotte blijken hun orakels ook nep. Maar er bestaan wel degelijk orakels en die weet je op te sporen. Dan wordt duidelijk dat de planeet doelwit van een terraforming project is geweest. Een deel van de bemanning was daar tegen, een ander deel was er voor (de techneuten). Uiteindelijk zorg jij er voor dat alles goed komt (de planeet is toch al verpest).
Helaas moet dat met puzzels die misschien intrinsiek wel logisch zijn, maar waarvoor vaak elke aanwijzing ontbreekt. Soms kun je door proberen de logica achter een puzzel ontdekken, maar soms lukt dat gewoon niet. De transformaties tussen 4-tallige en 12-tallige stelsel schoten me echt in het verkeerde keelgat. Daar was nergens een hint voor te vinden. Gelukkig zat er geen fout in de puzzels, zoals in een van de puzzels van het eerste deel, waar ik zelfs met twee verschillende handleidingen de oplossing niet kon beredeneren. Samengevat: een heel erg mooi spel, maar de puzzels zijn alleen geschikt voor mensen die zich graag de haren uit het hoofd puzzelen.

Advertenties

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s