WATERGEEST

dagboek van een early vutter

De Schrijver en de Dood

Een reactie plaatsen

Begin jaren negentig maakte ik kennis met Paul Driessen. Dankzij de VPRO, geloof ik, die toen regelmatig Nederlandse animatiefilmpjes uitzond. De film die werd uitgezonden, was “De Schrijver en de Dood”. In de eerste minuten wist ik niet goed wat ik zag, zo priegelig en beweeglijk is zijn stijl. Maar toen begonnen de details in het oog te springen en kreeg ik ook door wat er aan de hand was. De Dood waart rond in het verhaal dat de schrijver schrijft en die moet steeds meer zijn best doen om alles goed af te laten lopen. Maar de Dood waart ook in het werkelijke leven rond. De door de schrijver gecreëerde wereld en de echte wereld lopen in elkaar over. En dat is meteen een typisch kenmerk van Paul Driessen. Schijn en werkelijkheid, dimensies, verhaal en omgeving, alles loopt altijd op een of andere manier in elkaar over, zodat je als kijker even niet precies weet waar je bent. In het geval van “De Schrijver en de Dood” is dat geweldig leuk gedaan. En omdat er op een heleboel plekken in het beeld iets gebeurt, ontdek je bij het opnieuw bekijken steeds nieuwe dingen. Let bijvoorbeeld eens op het hondje van de schrijver. Ik pretendeer niet alles te kennen wat er ooit in Nederland is geproduceerd op animatiegebied. Maar ik denk op basis van wat ik nu gezien heb, dat Paul Driessen echt de grootste animator van ons land is. Ook al heeft hij een groot deel van zijn werk elders gemaakt, bijvoorbeeld in Canada, dat in de jaren zeventig een krachtig stimuleringsbeleid voor (teken)films had.
Zoek op Youtube op zijn naam plus de titel, “The Writer” in het Engels. Het filmpje duurt twaalf kostelijke minuten. Is de film flink korter of langer, dan is er weer eens mee geknoeid. “De Schrijver en de Dood” is hierbij genomineerd voor de tien beste korte tekenfilms.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

