WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Snoeien maakt meer kapot dan je lief is

Een reactie plaatsen

Tijdens de korte voorjaarseruptie afgelopen week, zag ik een schone kans om mijn todolijstje in te korten. Een zijwaarts groeiende tak van de kronkelwilg belet al jaren de volle ontplooiing van onze pseudo-lariks. Ik noem hem een pseudo-lariks, omdat de boom iets op een lariks lijkt, maar geen naalden verliest. Bovendien zijn de naalden hard en irritant scherp, zoals bij een kerstboom. Het probleem bij het snoeiwerk was, dat de dikke tak bij ongewijzigd beleid op het schuurtje van de buren zou vallen. Daar had ik iets slims op bedacht. Ik zou aan de zijde die tegenover het schuurtje lag een wig zagen. Dan konden wij de tak met een touw onze tuin intrekken, waarna de tak netjes op de wig zou afbreken en in onze tuin zou vallen. De tak gaf in eerste instantie geen krimp. Ik zaagde de wig almaar dieper en mijn arm almaar moeier. Toen de tak eindelijk knapte onder de last van ons getrek, viel hij alsnog recht naar beneden op het schuurtje van de buren. Maar gelukkig bleef hij op de zaagsnede hangen, waardoor alleen de dunne twijgen het schuurtje raakten. Het geweld was dermate miniem dat de moslaag op het schuurtje onbeschadigd bleef. Met wat hulp van de buurman lukte het om de tak recht naar beneden te laten hangen, waardoor ik de laatste levenslijn kon doorsnijden. Toen bleek dat er een heel mooie tak van de pseudo-lariks was afgebroken. Pas dus op: snoeien kan meer kapot maken dan je lief is. Binnenkort zal ik detailfoto’s van de pseudo-lariks hier neerzetten om de komjoenittie om raad te vragen. Tenzij iemand het nu al weet natuurlijk.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

