WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Volgens de kikkers is de lente gisteren echt begonnen

Een reactie plaatsen

Afgelopen zondag heb ik het moeras in de vijver uitgemest. Dat was hard nodig, want het was helemaal dichtgegroeid. Vijf volle emmers met planten heb ik er uit gehaald. Als het moeras niet open ligt, kunnen de kikkers geen dril kwijt, want daar hebben ze ondiep water voor nodig. Tot zondag had ik nog geen enkele kikker gezien. Maar verdomd, ik was nog niet naar binnen gegaan of er kwam een halfwas kikkertje kijken wat er aan de hand was. Maandag bleef het nog rustig, maar gisteravond zag ik beweging. En toen ik in bed lag, hoorde ik het eerste kikkerconcert van dit seizoen. Vorig jaar was dat overigens een maand eerder al aan de gang. Het is duidelijk, als de kikkers er vertrouwen in hebben, dan moet het wel gedaan zijn met de winter.
De foto is overigens nep, hij is van vorig jaar. Bruine kikkers komen donkergrijs uit hun winterslaap. Pas als het voortplantingsseizoen goed op dreef is, komen de kleuren tevoorschijn.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

