WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Strips om nooit te vergeten | Krazy Kat

Een reactie plaatsen

“Where do I begin? To tell the story of how great a love can be”. Daar moest ik aan denken toen ik laatst mijn Krazy Kat strips terugvond. Die had ik ooit, toen ik net studeerde, gekocht via Kees Oostdijk, van wie ik daarna nooit meer iets heb gehoord. Kees kwam over de vloer bij de hippie uitgevers van Real Free Press. En zij gaven prachtige boekjes uit van Krazy Kat, die op dat moment in zijn homeland behoorlijk vergeten was. In die dagen kende ik eigenlijk alleen de Amerikaanse tekenaars Robert Crumb en Carl Barks. Van George Herriman, de tekenaar van Krazy Kat, had ik nog nooit gehoord.
Krazy Kat onstond ergens rond 1913. Oorspronkelijk was de kat een bijfiguur in een min of meer normale strip. Maar Herriman besloot hem een eigen wereld te geven. En wat voor een wereld. Een van de dingen die Krazy Kat zo leuk maakt is de schitterend surrealistische vormgeving van landschappen en objecten. Een ander aspect is het taalgebruik. De meeste spelers spreken een soort plattelandsdialect, dat Herriman vaak fonetisch weergeeft. “Little darling” wordt “l’ill dollink”. De hoofdsrolspelers zijn Krazy Kat himself, Ignatz Mouse en agent Bull Pupp. Verder zijn er de nodige randfiguren, zoals de leverancier van de bakstenen, die Ignatz naar het hoofd van Krazy gooit. Ignatz heeft namelijk een hekel aan de kat. Krazy is echter verliefd op de muis. Zij (of hij, dat wordt nooit helemaal duidelijk, maar ik denk dat het een zij is) ziet het stenen gooien als een uiting van liefde. Officer Pupp is weer verliefd op Krazy en doet er alles aan om Ignatz Mouse achter slot en grendel te krijgen. De teksten en verhalen zijn soms ronduit poëtisch. Als er een wervelstorm opsteekt: “the wind witches of wunanji brew a brave breeze”. Een verhaal over kattenkruid en het effect op Krazy en haar omgeving heet “A Tale Of Tiger Tea”.
Krazy Kat is een van de allerleukste strips ooit en heeft vandaag de dag weinig aan kracht ingeboet. Het komplete werk van Herriman is door uitgever Fantagraphics opnieuw uitgegeven. Mocht je ergens zo’n boek tegenkomen, verzuim dan niet er een blik in te slaan (een uitdrukking waar Krazy Kat beslist iets raars mee zou doen).

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

