WATERGEEST

dagboek van een early vutter

De grillige geheimen van de menselijke geest – Pas Op, Kwabbernoot

Een reactie plaatsen

Gisteren was ik op familiebezoek. Het was de geboortedag van mijn vader. Zoals vaker bij familiebezoeken of andere samenlopen van mensen kwam het gesprek op sport. Onder andere de Giro kwam voorbij. Uit het niets dacht ik aan het stripboek van Robbedoes en Kwabbernoot “Pas Op, Kwabbernoot”. Daarin zit namelijk een legendarische wielrenscene, waarin Kwabbernoot achteruit van een berg afrijdt. Hoe ik daarop kwam? Eenvoudig omdat ik aan mij vader had gedacht.
Toen ik een jaar of acht was, kende ik nauwelijks strips. Ik bezat een boek van Pinkie Pienter, “de geheimzinnige verdwijning in atoomstad”, dat ik ooit eens bij elkaar gejengeld had op de markt. Verder had ik aan een regenvakantie nog een boek van Fix en Foxy overgehouden. Bij elkaar niet voldoende om van een verlichte jeugd te spreken. Hoewel, ik had al wel een abonnement op de Donald Duck, waar in die tijd nog veel verhalen van grootmeester Barks in stonden. Maar goed, dat was een tijdschrift, geen boek.
Op een dag kwam mijn vader terug van de kapper, die ergens aan de Spuiweg zetelde. Op de terugweg nam hij dan rokertjes mee uit de nabij gevestigde tabakshandel. Daar was zijn oog gevallen op een rek met strips die hij niet kende. Na wat gebladerd te hebben, besloot hij voor mij een boek van Lucky Luke mee te nemen. Een nieuwe wereld ging voor mij open. Net als voor mijn vader trouwens, want hij vond de boeken zelf ook leuk. Een van zijn favorieten was Guus Slim. Luttele kappersbezoeken later bracht hij “Pas Op, Kwabbernoot” mee. Zo maakte ik kennis met een van de grootste tekenaars ooit, Franquin. In mijn geest zijn dat boek en mijn vader kennelijk voor eeuwig met elkaar verbonden.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

