WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Wauw, een rode wouw

Een reactie plaatsen

Dankzij schoolvriend Wim heb ik indertijd een oog ontwikkeld voor roofvogels. Niet dat ik ze allemaal herken, maar ik kan een valk wel onderscheiden van een kip. Op vakantie in Noord-Frankrijk viel me altijd op dat er zo weinig roofvogels zijn. In de Auvergne was het dit jaar beter gesteld, veel meer roofvogels. Maar op de ontmoeting bovenop een bergweg in de Cantal hadden we niet durven hopen. Naast de auto aan de kant van het dal, zeg maar ravijn, vloog een schitterende vogel. Hij was veel mooier dan op de foto, met lichte patronen bij de vleugelranden en een lichte streep dwars over de staart. Ik herkende de vorm direct, maar ik kon het eigenlijk niet geloven. Ooit heb ik in de buurt van de Elbe bij de grens met Oost-Duitsland een rode wouw gezien. En dit was er duidelijk ook één. Ik zette de auto pardoes stil – dat kan daar want er rijdt geen kip – en sloeg de vogel gade zo lang het kon. Wat een majesteit! De Fransen hebben dan ook een veel beter passende naam voor de mooiste onder de roofvogels: Milan Royal (majestueuze milan). Jammer dat ik zo overdonderd was dat ik vergat mijn fototoestel te pakken. Gelukkig vond ik op Wikipedia deze foto van Thomas Kraft.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

