WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Jemig, een Dagpauwoog in mijn tuin

2 reacties

Het gaat niet goed met de graslandvlinders, las ik laatst. Volgens mij gaat het niet goed met alle vlinders. Vandaag vloog er een Dagpauwoog in de tuin. Ik kon me niet herinneren wanneer ik er voor het laatst een gezien heb; heel veel jaren geleden in elk geval. In mijn jeugd zag je ze nog volop. Da’s ook al heel lang geleden trouwens. In mijn tuin zal het probleem zijn dat ik al jaar en dag planten plant die goed zijn voor vlinders en bijen. En die krengen (de planten) doen het dan vervolgens niet. Misschien ligt het probleem niet bij de vlinders, maar bij de planten. En die hebben misschien weer een probleem met de grond. Ik woon op een oude zeebodem, bestaande uit een soort uitgemergeld cement. Vrachtwagens tuinturf zijn er in verdwenen, maar verbetering ho maar. Hoewel dit jaar dus voor het eerst het Zeeuwse Knoopje bloeit. Precies de plant waar de Dagpauwoog op ging zitten om zich door mijn zoon te laten fotograferen. Er is nog hoop.

2 thoughts on “Jemig, een Dagpauwoog in mijn tuin

  1. ‘k Heb nu ook een tuin (180m²) , plaats genoeg dus om lekker te rommelen.
    Wat de vlinders betreft……’k sta versteld van de hoeveelheid…tientallen op de lavendel…vooral kleine bruine en Dagpauwogen en Page’s en natuurlijk veel koolwitjes op mijn kool. ‘k Sluip dan stillekes dichtbij “Hé, kleine, wat zit je daar te doen?….” ’t Ergert me niet, ‘k zit immers op haar plekkie!

    Iets anders….hebben jullie vijverfolie gebruikt? ‘k Zit aan de oever van de Schelde en heb grondwater op ongeveer 40 cm, ‘k zou dan toch een vijver kunnen uitspitten?

    • Het schijnt een extreem goed vlinderjaar te zijn. Ik heb er in de 15 jaar dat we hier wonen nog nooit zo veel gezien.
      Wat betreft de vijver zou ik proberen het met grondwater te doen. Afhankelijk van de grondsoort moet je dan misschien wel een bodemlaag aanleggen om het water helder te houden, want er zijn grondsoorten die de neiging hebben snel opgewoeld te raken. Ik zou ook een brede rand op pakweg 30-40 cm diep rond de vijver maken, zodat je bij het water kunt vanaf de kant. Lukt dat allemaal niet dan kun je altijd nog folie leggen.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

