WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Wordt Panasonic het cameramerk voor bijzienden?

6 reacties

Kort na elkaar heeft Panasonic twee camera’s aangekondigd met een zoeker. Sinds de introductie van de digitale camera is het aantal camera’s met een zoeker almaar kleiner geworden. Alleen de spiegelreflexachtige modellen hadden uiteindelijk nog een echte zoeker. Kennelijk realiseerde niemand in de fotografische industrie zich hoe lastig het fotograferen met een schermpje is voor mensen die behoorlijk bijziend zijn. Vreemd genoeg telt het mekka van de camera-industrie, Japan, procentueel gezien de meeste bijzienden. Als je flink bijziend bent, zoals ik, dan kun je met je vertebril het lcd-schermpje alleen maar scherp zien als je het op armslengte houdt. Dan kun je ook makkelijk de omgeving blijven volgen. Maar op armslengte is zo’n lcd-schermpje wel erg klein, zodat je een heleboel niet kunt lezen. Daarvoor moet je de vertebril afzetten (of door je leesbrilglazen kijken, maar daar ben ik allergisch voor). Dan kun je echter weer slecht volgen wat er om je heen gebeurt. De praktijk: bril af, camera instellen via lcd-scherm, bril op, camera op armslengte voor het maken van de foto. Lullig? Veel erger, het is zo strontvervelend dat ik de fotografie zou opgeven. Met een goede zoeker kan ik de camera instellen zonder hem van mijn oog te halen. Dat werkt echt een stuk prettiger.
Fuji was de eerste de het roer omgooide, maar die camera’s zitten in een duur segment. De camera’s die Panasonic nu uitbrengt zitten nog onder de 1000 euro. Als deze trend doorzet, komen wij bijzienden (meer dan 30% van de wereldbevolking) eindelijk ook eens aan de beurt. Heeft Panasonic de bijziende nu gered? Er zijn wat twijfels. De eerste berichten vermelden dat de uittreepupil van de zoeker te klein is, waardoor het scherm niet helemaal te overzien is voor een brildrager. Kennelijk zijn de camera’s niet door brildragers getest.

6 thoughts on “Wordt Panasonic het cameramerk voor bijzienden?

  1. Ik vraag me af hoe efficient die optische zoekers op dat soort toestellen zijn. Ik heb een optische zoeker op mijn Canon Powershot G11 maar ik vind die niet bepaald praktisch: ik zie er 80% van het beeld op en kan helemaal niet inschatten hoe de foto er uiteindelijk zal uitzien. Ik zie door die zoeker niet het effect wanneer ik instellingen van mijn camera verander. Een bril dragen is echter geen probleem. Optische zoekers hebben toch maar hun nut op spiegelreflexen of zie ik dat nu verkeerd?
    (De Canon Powershot G15 (en alle vorige modellen) en de GX1 ook een optische zoeker.)

    • Een optische zoeker? In welke eeuw leven we? Een tijd terug mocht ik in schemerige omstandigheden eens van iemands superieure optische spiegelreflex zoeker genieten. Ik zag geen flikker, het was al te donker. Maar mijn EVF lichtte netjes op zodat ik goed kon zien wat ik ging fotograferen. Een EVF met minstens 1.5 miljoen pixels, een hoge verversingssnelheid (50Hz), en een goede uittreepupil die je het hele beeld laat zien, is superieur aan de optische zoeker. Toch blijven mensen zweren bij optische zoekers. Onbegrijpelijk. Geloof maar dat de zoeker op de GX7 je niet teleur zal stellen. En dan heb ik het nog niet over het voordeel dat je camerainstellingen kunt wijzigen zonder je oog van het object te halen.

      • Oeps. Je had het dus over elektronische zoekers. Sorry. Ik had dit verkeerd begrepen. Elektronische zoekers zaten toch al op heel wat bridge-toestellen? Ik had een Canon Powershot SX10 met een elektronische zoeker. Het had zijn beperkingen. Nu heb ik een Leica V-Lux 3 met elektronische zoeker. Een verbetering ten opzichte van de Canon al heb ik ook al eens de V-lux 4 en de D-lux 6 met opzetbare elektronische zoeker mogen testen en ook daar viel het verschil me op. Die dingen worden duidelijk beter bij elke nieuwe generatie.

      • Ja, ze zitten op de betere bridge-camera’s. Maar heel lang niet op het naasthogere segment van bijvoorbeeld Panasonic GF, Olympus Pen, Sony Nex. En zelfs zo’n dure camera als de Sony RX1 heeft geen evf. Ook de moderne liefhebber camera’s als de Olympus XZ1 en de Canon S110 ontberen een evf. Het getuigt mijns inziens niet van inzicht in de behoeften van de brildragende fotograaf.

  2. In de zon is zo’n scherm ook lastig, want dan zie je er haast niks op.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

