WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Opdringerige schapen en de eerste Purzwam van Nederland op het Pelserpad

Een reactie plaatsen

Normaal lopen schapen al poepend van je weg, het zijn echte schijtlaarzen. Maar op onze wandeling langs het Pelserpad bij Ermelo wachtte ons een verrassing. De schapen liepen niet weg, maar in de weg, en niet zo’n beetje ook. Ik werd zelfs tegen het hek gedrukt door een opdringerige meute toen ik Rita fotografeerde. Zij kwam nog goed weg, maar ik moest de schapen opzij duwen. En dat terwijl ik toch echt geen schapenwollen sokken of broeken draag (ik moet er niet aan denken). Eerlijk gezegd vind ik schapen zo veel leuker dan wanneer zij altijd maar aanstellerig bang voor de wolven lopen te zijn. Ook al zijn die dan weer terug.
Verder was het een heerlijk rustige wandeling, nu eens over boerenpaden (het is een zogenaamd klompenpad) dan weer over reguliere wegen, soms druk, soms rustig. In elk geval heel gevarieerd. En leuk om door deze variant van het boerenland te lopen. Grappig is dat de horecavoorzieningen op sommige punten heel gebrekkig zijn. Zo stond er bij het officiele startpunt een caravan met zelfbediening, waar je koffie uit een thermoskan kon tappen. Aan de rand van de bebouwing kom je dan weer serieuze horeca tegen. We hebben ergens prima koffie genuttigd en elders heerlijk ambachtelijk schepijs genoten. Zelden ijs geproefd dat zo dicht bij chocola heeft gelegen.
De route telde ook hoogtepunten en dieptepunten. In een bosje ontdekten we de eerste Purzwam van Nederland. Helaas is de foto niet scherp, vandaar dat ik hem klein laat. Bij Ermelo zong het oogstfeestkoor er driftig op los zodat we de weg een klein beetje kwijtraakten. Maar dat was allemaal niet erg. Wel erg was dat de route een stukje door een grasrand liep met de allergrootste hondenpoepdichtheid van Nederland. Iedere bewoner van Ermelo bezit kennelijk op zijn minst vier bouviers en die worden allemaal daar uitgelaten. Ik adviseer de klompenpadenorganisatie de route een eindje bij Ermelo vandaan te houden. Dat kan want er was een leuk weggetje parallel aan de route die wij liepen.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

