WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Het kerstkaartje van dit jaar is niet gekopieerd

2 reacties

Toen ik dit jaar klaar was met het tekenwerk voor mijn kerst- en nieuwjaarskaartje, vroeg ik mij af of ik het misschien zou kunnen printen in plaats van laten kopiëren. Geen gemakkelijke afweging, mocht je dat denken. Ik heb namelijk een inktjet printer en de inkt die daarin moet, vlekt als ie nat wordt. Ook nu nog, ruim twintig jaar na de introductie van de inktjet techniek. Het beste bewijs dat fabrikanten de consument aan hun laars lappen. Kopieermachines werken met toner die min of meer op het papier gebrand wordt en niet vlekt. Dus met verregende postbezorgers en overgeëmotioneerde ontvangers in gedachten is iets dat kan vlekken niet de meest voor de hand liggende keuze. Maar een proefje pakte meteen zo mooi uit dat ik besloot alles in eigen hand te nemen. Hier een verslag van het proces.
De tekeningen heb ik na het scannen naar hoog contrast omgezet om de vage potloodstrepen weg te werken. De laatste restjes heb ik weggegumd met Corel Paint Shop Pro. Eventuele open vakjes heb ik gesloten zodat ik later makkelijk kleur zou kunnen aanbrengen. En tenslotte heb ik een tekst in het ballonetje gezet. Daarna heb ik de tekening ingelezen in Fireworks omdat dat pakket lekker veel rastermogelijkheden heeft. Want als ik de kleuren niet zou rasteren, zouden mijn inkttanks leeglopen waar ik bijstond. Een dikke inktlaag is bovendien gevoeliger voor vlekken. Na een hele reeks kleurexperimenten kon ik het definitieve plaatje exporteren als jpg-bestand. Tenslotte heb ik het totale kaartje, voor- en achterkant, opgemaakt in Corel Draw. En toen kon het naar de printer. Het inktgebruik was inderdaad minimaal. Maar volgende keer gebruik ik toch maar een fijner raster, dit zie je wel erg goed. Het glanzende papier tenslotte komt van de Action en is goedkoper dan het gekleurde papier van vorige jaren. Maar ja, het is nu eenmaal crisis, hè.
Hoe het er uitziet? Dat zie je heel binnenkort hier. Kijk in afwachting daarvan bij het foldermuseum, waarvoor ik ook een kerstkaartje heb gemaakt.

2 thoughts on “Het kerstkaartje van dit jaar is niet gekopieerd

  1. Het kaartje is prachtig geworden!

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

