WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Het jaaroverzicht 2013 van het Foldermuseum

2 reacties

Begin 2013 was de samenwerking met Free Car Brochures al begonnen. Free Car Borchures, ook bekend als Autominded, is eveneens een foldermuseum, maar dan alleen voor autofolders. Het toont de bladzijden uit folders als losstaande afbeeldingen die je meestal kunt vergroten en makkelijk op je eigen computer kunt opslaan. Voor bezoekers heeft de samenwerking alleen betekenis voor de folders die in beide musea staan; in het foldermuseum kun je bladeren, bij FCB kun je de bladzijden in hogere resolutie bestuderen.
Het museum was oorspronkelijk geheel tweetalig, Nederlands en Engels. Met de groei van het aantal pagina’s begon dat een probleem te worden; ik moest alles twee keer doen. Dat probleem probeerde ik te omzeilen door alleen de info pagina’s tweetalig te maken en de rest Engelstalig te houden. Dat kon makkelijk omdat rond april nog geen 5% van de bezoekers uit Nederland kwam. Maar daarnaast was er nog een probleem dat veel werk opleverde, de navigatiemenu’s. Die zaten in de pagina ingebouwd, wat betekende dat ik bij toevoeging van een nieuwe pagina minstens tien pagina’s moest wijzigen. Daar moest dringend een oplossing voor komen. In juli en augustus ontwierp ik een nieuw menusysteem dat als zelfstandig bestand maar één keer op de server staat. Bij toevoeging van een pagina hoef ik dus maar één bestand te wijzigen. De info pagina’s, die voorheen in een aparte sectie stonden, werden meteen een integraal deel van dit nieuwe menu. In de praktijk werkt het prima, behalve bij mensen die echt geen woord Engels begrijpen. Die kunnen niet lezen dat zij de muiscursor naar het woord MENU moeten bewegen om het menu op te roepen. Ik ga er maar vanuit dat zij ook niet geïnteresseerd zijn in oude folders.
Begin september meldde Pieter zich om folders voor het museum te scannen. Pieter is een geweldige bron voor folders, vooral omdat hij ook veel uit de periode 1945-1970 heeft. We zijn begonnen met het uitbreiden van de DAF collectie in DAF maand oktober. Elf nieuwe folders heeft dat opgeleverd, waardoor het museum al een redelijk compleet overzicht van DAF biedt. Ik hoop van harte dat Pieter folders blijft leveren. Zoals ik ook hoop dat er andere mensen opduiken die folders van camera’s, speelgoed, motorfietsen e.d. willen scannen.
Sinds oktober is er een kentering in het museumbezoek opgetreden. Veel minder bezoekers die de hele collectie bekijken en veel meer bezoekers die af en toe eens langskomen om de aanwinsten te bekijken. Kennelijk heb ik fans gekregen. Gek genoeg zijn er ook veel meer bezoekers die meteen bij de deur rechtsomkeert maken. Vaak zie ik dat zij als zoekargumenten “museum” en “brochure” hebben ingetikt. Een relatief nieuw verschijnsel is dat mijn domeinnamen “www.foldermuseum.nl”, “www.brochuremuseum.nl” en “www.1link.nl” intensief, d.w.z. bijna dagelijks, gecheckt worden door sites van domeinnaamopkopers uit Frankrijk, Duitsland en de VS. Zou er iemand zijn die deze namen wil hebben? Ik hoop maar dat er niet morgen ineens negen advocaten op de stoep staan om te eisen dat ik stop met inbreuk maken op de belangen van een nog op te richten bedrijf (met veel poen).
De afbeeldingen laten zien dat folders een prima beeld geven van de tijd waar zij uit stammen. Bekijk vooral de tekst bij het laatste plaatje van de Panhard 24B eens.

2 thoughts on “Het jaaroverzicht 2013 van het Foldermuseum

  1. Ik denk dat je niet zo bang hoeft te zijn voor advocaten.Ik denk eerder dat de organisatie van voormalig werknemer, E. Sneeuwnaaldboom (vrij vertaald) , je site heeft gevonden. 😉

    • Da’s dan heel dom van E. Sneeuwnaaldboom, want in tegenstelling tot wat de NSA doet, is er niets geheims aan het foldermuseum. Iedereen mag alles zien. Niemand doet het, maar dat is wat anders.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

