WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Kronkelwilg wordt knotwilg

3 reacties

Na een telefoontje van mijn verzekeraar viel de kogel door de kerk. Het schadelijk omwaaien van mijn kronkelwilg bleek namelijk niet onder de WA-verzekering te vallen. De reden was dat iedereen al een opstalverzekering heeft, dus die moet er maar voor opdraaien als een boom je huis binnen waait. Op een of andere manier harmonieerde dit standpunt ongunstig met mijn verwachting dat stormen almaar in kracht zullen toenemen. Op een mooie dag in januari voegden we dus de daad bij het woord aangaande het afzagen van de takken. Wat neerkwam op een klim in de boom. Vergeefs overigens, want ik voelde mij niet geheel senang helemaal bovenaan mijn ladder, waar ik evengoed nog niet in de buurt kwam van de beoogde zaagplek. Met beide knikkende knieën weer stevig op de grond ging ik tot opluchting van Rita akkoord met een zagende tuinman. Die heet Sander en woont drie huizen verderop. Hij zag nog wel een haak en een oog, maar hij wilde het toch doen. Vandaag klom hij redelijk optimistisch met een handzaag de boom in, waarin hij hoger kwam dan ik, maar niet veel verder met zagen. Dat was echter omdat de lianen van de boomwurger zich voortdurend in zijn zaag vastgrepen. Hij was snel weer beneden om zijn motorzaag te starten. Vanaf dat moment gleed zijn zaag van een leien dakje door de boter. Binnen een uur lagen alle takken op de grond. En wat nog mooier was, zij waren helemaal nergens op gevallen. Om de prijs binnen de perken te houden had ik aangegeven zelf het afval af te voeren. Dat ligt nu op mijn terras te wachten op droge dagen, die ik zal benutten om in aanvankelijk opperbeste stemming de boel te verzagen en te bundelen. Als het goed is groeien er komend seizoen allemaal nieuwe takjes aan de wilg. Die moet ik dan elke drie jaar afknippen, maar dat is geen probleem want ze zijn dunner en zitten lager, ruim binnen de tolerantiegrens van mijn hoogtevrees. Of is het hoogtenvrees?

3 thoughts on “Kronkelwilg wordt knotwilg

  1. Zo zag mijn achtertuin er vorig jaar ook uit. Als die takken in de boom zitten lijkt het niet veel, totdat je ze op een hoop gooit.

  2. Hallo Watergeest,

    Wij staan op het punt onze inmiddels te hoge kronkelwilg te snoeien en als knotwilg te laten doorleven. Is dat bij jou gelukt ?

    Gr
    nico

    • Hoi Nico,
      Je hebt gelijk, ik ben daar nooit meer op teruggekomen. Het is op zich gelukt, maar ik wou dat ik de stam op hooguit 5 meter had gehouden in plaats van 8. De kronkelwilg blijft namelijk groeien als een tierelier. Dus je moet er echt elke winter dik in om te voorkomen dat je na twee jaar weer uren staat te zagen. Ik heb me nu voorgenomen om er elk jaar een stukje af te zagen tot ik de 6 meter bereikt heb. Tegen die tijd sta ik waarschijnlijk minder vast op een ladder en dan is 6 meter toch een stuk prettiger dan 8 meter. Wat je ook doet met een kronkelwilg, bedenk dat ze niet kapot te krijgen zijn. Dus zet de zaag er maar goed in.
      Succes, Watergeest.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

