WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Is de lente ook vroeg in Almere?

Een reactie plaatsen

Vorig jaar kwaakten de bruine kikkers zich op 9 april de lente in, dit jaar deden zij dat al op 14 maart. Dus het is inderdaad waar dat de lente bijna een maand voorloopt op de kalender. Ik heb de grote schoonmaak nu maar even gelaten voor wat ie is, namelijk stomvervelend, en ben begonnen aan het voorjaarklaar maken van de tuin. Dat is overigens de enige zinvolle opruimactie van het jaar; winterklaarmaken is alleen leuk voor tuincentra en andersoortige tuinhaters. Alles dat uit begint te lopen kan nu veilig worden gesnoeid. De stengels van vaste planten die nog lang zaadjes boden aan vogels kunnen worden weggehaald. En er kan op grondniveau worden uitgedund, want er hoeven nu geen kleine (onge)diertjes meer te schuilen.
Toen ik bij de rozenzuil aankwam, aarzelde ik. Moest ik die wel snoeien? Afgelopen jaar heb ik vrijwel geen bloem gezien in de rijkbloeiende doorbloeiers van rozenkweker De Wilde. Ik besloot eens lekker korte metten te maken. Alle rozen eruit, grond goed omgespit en gemest. Daarna op naar ranzig konijn om te zien wat die voor rozen aanbood. Er stonden klimrozen voor een tientje. Niet het soort rozen dat ik graag in mijn tuin heb, de enkelbloemige, botanische rozen. Maar daarvan heeft er tot nu toe niet één goed gebloeid. Dan maar gewone, gevuldbloemige rozen, in mijn jargon janboerenrozen. Mooi vind ik ze niet, maar als schoonheid niet naar mij wil komen, moet ik maar naar de schoonheid toe. Met andere woorden: ik bekijk botanische rozen voortaan wel in de natuur. In mijn tuin doe ik dan maar net als iedereen. Al kost dat me moeite.
Op de foto’s mijn nieuwe aanplant in de rozenzuil en het fris geschilderde mezenkastje bij de buren, waar ik overigens nog geen mees naar heb zien kijken. Terwijl er alle voorgaande jaren in gebroed is. Zouden ze die verflucht niet prettig vinden? Misschien staat het kastje dit jaar dan leeg. Jammer, het zijn van die gezellige beestjes.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

