WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Palen op het wad, een oude les in fotografie

Een reactie plaatsen

Ooit, op een blauwe maandag, was ik lid van een fotoclub, fotoclub Heiloo als ik mij niet vergis. Ik zat in de vijfde klas en toen ik met de amanuensis over fotografie sprak, kreeg ik het adres van de club. wadpalenOp zich was het een leuke club, maar ik bracht de gemiddelde leeftijd niet echt omlaag. Het was een gemengd gezelschap, meest goedbedoelende amateurs en een enkele extreem gevorderde (ik herinner me de naam Gerard Bijwaard, maar ik weet niet of dat klopt). Over het algemeen was het getoonde werk veel beter dan het mijne. De frustratie daarover was zo groot dat ik na een half jaar weer gestopt ben. Toch heb ik er wel het een en ander geleerd. Een les die ik echt nooit vergeten ben, is die van de voorgrondvulling bij landschappen en overzichten. wadpalenAls je een vlakte fotografeert en er is op de voorgrond niets te zien, dan mis je diepte. Je ogen gaan dwalen, waardoor de afbeelding aan zeggingskracht verliest. Het is een van de bekendste lessen uit de fotografie. En reken maar dat het werkt.
Op schiermonnikoog wilde ik een foto van het uitgestrekte wad maken. Ik zocht iets op de voorgrond; het werden in onbruik geraakt meerpalen. Kijk zelf maar eens hoeveel diepte je krijgt als je nog eens palen voor de palen fotografeert.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

