WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Een volgende stap in de wereld van Bryce

Een reactie plaatsen

Het vorige bericht over werken met Bryce dateert alweer van 22 december vorig jaar. Al die tijd heb ik er niets aan gedaan. Stom natuurlijk, want de enige manier om dit soort complexe software onder de knie te krijgen, is er heel veel mee oefenen. Gelukkig heb ik nu een stokpaardje achter de deur: de belofte om eens te kijken of ik een plaatje kan maken dat als voorplaat voor een boek kan dienen. Het onderwerp is een scene in een oase. En verdomd, na twee dagen ploeteren heb ik de basis, een simpele oase. Intussen heb ik iets meer van Bryce begrepen. Helaas heb ik ook begrepen dat ik nog helemaal niets begrepen heb. Zo is daar de splinternieuwe Image Based Lighting, een mix van ambient lighting en de klassieke methode, voor zover ik het begrijp. Een hele stap moeilijker lijkt me de Deep Texture Editor, die veel meer instellingen toont dan ik bevatten kan. En ronduit maagpijnverwekkend is het Materials Lab, waarin het begrip Color zowat het enige is dat me bekend voorkomt. Dat wordt nog een paar jaartjes aanmodderen. Een voordeel van zulke lastige materie is wel dat de bevrediging bij elk klein succesje recht evenredig is met de moeilijkheidsgraad.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

