WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Panasonic Lumix FZ200 volgt FZ18 op

2 reacties

7 Jaar geleden kocht ik een Panasonic Lumix FZ18. Daar heb ik nooit spijt van gehad. Het is een heerlijk lichte camera met een behoorlijk zoombereik (meer tele moet je niet willen met zo’n kleine sensor) en een vlotte bediening. Er was maar een minpuntje: macrofoto’s vielen vaak tegen. Ofwel ik had niet op het goede punt scherpgesteld, ofwel de camera had er moeite mee. Hoe het ook zij, hooguit een kwart van de macro-opnamen kon mij bekoren. Maar aangezien ik weinig aan macro doe, was het nooit een probleem. Afgelopen jaar liep ik echter tegen een echt probleem aan. De camera liet zich af en toe niet meer bedienen: de sluiter ontspande niet, scherpstellen werkte niet en ook de zoom deed het niet. Uit- en aanzetten was altijd de oplossing, maar dan had ik al een opname gemist. Lullig als het een ijsvogeltje was geweest. Ik ging dus uitkijken naar een aanbieding van de FZ200, die ik al een tijdje in het oog hield als mogelijke opvolger. En die kwam.
De FZ200 is helemaal volgens hetzelfde concept gebouwd, maar heeft veel meer mogelijkheden. Vreemd genoeg is hij wel ietsje groter, terwijl alles toch steeds kleiner wordt. Dat zal wel door het objectief komen. Dat heeft namelijk dezelfde maximale lensopening over het hele zoombereik, namelijk 2.8. De FZ18 liep nog van 2.8 in groothoek naar 4.2 in tele, wat voor die tijd al erg goed was. Om in de telestand zo’n grote opening mogelijk te maken, moeten de achtertse lenselementen een grotere doorsnede krijgen en dat is goed te zien. Prettig is dat de groothoek 25mm is en de tele 600mm. Liever zou ik een 20-400 zoomrange gehad hebben, maar dat zou vast duurder geworden zijn. De grootste verbetering betreft echter het display, dat uitgeklapt kan worden in alle mogelijk standen. De zoeker is ook heel veel beter. En verder zijn er nog wat dingen waar ik niet naar zocht, maar die best prettig kunnen zijn, zoals een burstmode met 12 beelden per seconde en drie programmeerbare functietoetsen. Kortom, het zou fijn zijn als ik met deze camera ook weer minstens 7 jaar in mijn nopjes mag zijn.

2 thoughts on “Panasonic Lumix FZ200 volgt FZ18 op

  1. Dan verwacht ik weer heel veel mooie plaatjes op je website.
    De lezer is nu natuurlijk wel nieuwsgierig hoe je de foto van de fototoestellen hebt gemaakt?

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

