WATERGEEST

dagboek van een early vutter

De Lumix FZ200 blijkt gelukkig toch geen kat in zak en as

Een reactie plaatsen

In mijn vorige bericht vertelde ik dat de eerste opnamen met mijn nieuwe camera mij het ergste deden vrezen. Maar ik kwam tot de conclusie dat ik met het bewaken van de juiste instellingen en met 1/3 stop onderbelichting goede resultaten moest bereiken. En dat blijkt zo te zijn. Het is zelfs nog maar de vraag of die belichtingscorrectie wel nodig is. Misschien moet ik maar eens serieuzer naar het live histogram kijken en op grond daarvan corrigeren.
De eerste foto toont ons vakantiehuisje op Ameland. De belichting heb ik achteraf gecorrigeerd met plus 1/3 stop! De in-camera panoramafoto vanaf hetzelfde punt laat precies dezelfde belichting zien. Dus klassieke integraalmeting met nadruk op het centrum werkt kennelijk prima. Wel ontdekte ik verrassende gebreken in de panoramafunctie. Als je flink vergroot zijn er massa’s verticale strepen te zien. Bovendien is de resolutie erg laag en zijn details dicht gesmeerd. Dat moet toch echt wel beter kunnen, Panasonic. Is de omgeving contrastarm, dan lukt het maken van een panorama niet. Sowieso heeft de camera moeite met laag contrast; op een egale zandvlakte kun je niet scherpstellen. De fz18 deed dat volgens mij beter. Ik moet dus nog eens goed experimenteren met alle verschillende manieren van scherpstellen.
De foto van het reetje is door het niet al te schone slaapkamerraam genomen. Gelukkig heeft de camera scherpgesteld op het onderwerp en niet op het vuil dat op het raam zat. Later ontdekte ik dat er een functie is om door glas e.d. heen te fotograferen. Maar voor deze foto zou ik daar niets aan gehad hebben, want het reetje poseerde niet en was snel weer verdwenen, dus moest ik meteen schieten.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

