WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Airfix catalogus is 200ste folder in het Brochuremuseum

2 reacties

Hoofdbrekens. Welke folder zou speciaal genoeg zijn om de mijlpaal van 200ste folder in het foldermuseum te markeren? Het liefst had ik de 1960 folder van Dinky Toys gehad die ik zelf ooit eens bezat. Maar daarin had ik aangekruist welke ik voor mijn verjaardag wilde hebben. En dat waren ze allemaal dus die is niet mint genoeg voor het museum (want ik stel wel eisen). Bovendien is hij spoorloos. Een vlak-na-de-oorlogse folder van motormerk Ariel had me ook wel geleken. Maar kom daar maar eens om. Kortom, ik was wat blij dat een goede vriend mij een folder van Airfix had geleend.
20 vreselijke uren heb ik doorgebracht met scannen, rechtzetten (geen enkele scanner is zuiver haaks), bijsnijden, uitlijnen, verkleinen, exporteren en testen. Want het was een folder van 76 pagina’s. De meeste autofolders komen niet boven de 16 pagina’s uit. En vaak zijn zij minder kritisch. Deze folder heeft op elke bladzijde horizontale lijntjes die op elkaar aan moeten sluiten. Een bijkomend probleem was de omvang van de bestanden. Geen enkele folder in het museum was tot nu toe groter dan 2,5 Mb. Maar deze is meer dan 16 Mb. Zou dat tot onverdraaglijke downloadtijden lijden? Gelukkig blijkt de nieuwe software wat dat betreft heel robuust. Dat gaf ruimte om te kijken of ik de pagina’s zodanig kon vergroten dat zij bij gebruik van het vergrootglasknopje beter leesbaar zouden zijn. Met een extra compressie lukte het mij om de pagina’s te vergroten terwijl de omvang in bytes gelijk bleef aan die van de oude grootte. Bij deze folder zijn zij 1440 pixels hoog terwijl zij voorheen maximaal 1100 pixels waren (in portret formaat).
Al met al is de Airfix catalogus een feestelijke uitbreiding van de collectie. Ooit was ik een fervent modelbouwer. Het bladeren door de folder is dan ook een en al deja-vu. Ik kan de lijmlucht bijna ruiken. Ik voel de frustratie van lijmvlekken op het model al bijna weer opkomen. Nu maar hopen dat meer mensen zich zo geprikkeld zullen voelen dat zij hun speciale folder vol met mooie herinneringen voor het museum willen scannen.

2 thoughts on “Airfix catalogus is 200ste folder in het Brochuremuseum

  1. Oh dit is leuk. Jeugdsentiment. Ik krijg gelijk weer zin om zo’n bouwpakket te gaan maken.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

