WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Pimpandoer nog aan toe zeg, een Smelleken in de tuin

5 reacties

Een gedenkwaardige eerste paasdag was dit. Want terwijl het licht dankzij de zomertijd nog niet tanende was, zag ik een glimp van vleugels in de tuin, terwijl ik eigenlijk bezig moest zijn met het voorbereiden van de tweede gang. De wijze lessen van mijn schoolvriend Wim deden in mij de overtuiging postvatten dat het hier om een Smelleken ging, een klein soort Slechtvalk naar mijn idee, maar niet minder indrukwekkend. Twee weken geleden had ik hem ook al gezien, nerveus heen en weer vliegend, terwijl ik toch echt dacht dat hij bij eerste indruk in het bezit was van een prooi. Aan de andere zijde van de tuin drukte een verfomfaaide mus zich vol overgave tegen een muurtje daarbij pogend de ingeboren aandrang tot hippen te onderdrukken. Zie voor de betekenis van het mussengehip overigens de weergaloze film Uccellacci e Uccellini van Pasolini, de enige film die ik drie keer heb gezien, en dat zonder een zweem van verveling te voelen. Het onnatuurlijke mussengedrag combinerend met een verzenuwd heen en weer vliegend Smelleken resulteerde in het vermoeden dat het musje ongelooflijk mazzel had gehad, iets wat beter tot zijn recht was gekomen op eerste paasdag, maar dat was natuurlijk teveel gevraagd. Een andere keer wellicht meer over een minder fortuinlijke muis.

5 thoughts on “Pimpandoer nog aan toe zeg, een Smelleken in de tuin

  1. Nog nooit hoorde ik eerder van een Smelleken. Wel mis ik de vele mussen in mijn tuin. De buurtkatten of een rovertje zijn daar vast schuldig aan.

    Mooi blog!

    Vrolijke groet,

    • Een smelleken is voornamelijk nog een wintergast. Heb je eksters in de buurt? Dat zijn de grootste nestenrovers voor mussen. Terwijl vlaamse gaaien de vliegende jonkies wegpakken. Daarna komen de katten. Het grootste probleem voor mussen is echter de moderne, engeriebesparende bouw. Er is geen kiertje meer te vinden waar een mussin haar ei kwijt kan.

      • Onder mijn dakrand is voldoende ruimte voor Familie Mus. Toen ik hier kwam wonen was het een gezellig gekibbel van Familie Mus. De spleet onder de dakrand was ruim bewoond.
        Nu zie ik sporadisch een musje voorbij komen. De buurtkatten bezoeken mijn tuin dagelijks. Toch weet Familie Muis zich te handhaven. Terwijl Familie Mus bijna helemaal verdwenen is.

        Of het de Eksters zijn, dat zou kunnen. Vlaamse Gaaien zie ik zelden.

        Dank voor je uitgebreide antwoord.

        Vogelvriendelijke groet,

  2. nou hier kan de tweede gang wel even op wachten.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

