WATERGEEST

dagboek van een early vutter

Muizenplaag nu ook in Almere?

4 reacties

Twee jaar geleden doken de berichten op over muizenplagen in het noorden van het land. Grasland in Friesland zou zo ondermijnd zijn dat koeien in de wei wegzakten. Weer een reden om de koeien binnen te houden, denk ik dan. Maar onlangs liep onze poes Wiezel met een muis in haar bek. Dat is heel raar, want ik vermoed dat zij een soort kattensyndroom heeft dat op Down lijkt. Zij is inmiddels al een jaar of negen, maar zij gedraagt zich vaak nog als een kitten. Instinctmatig zou zij dan evengoed een muis kunnen vangen, maar gezien haar onhandigheid denk ik toch dat de muizen voor het oprapen moeten liggen, wil het lukken.wiezel met muis
Zij wilde natuurlijk met haar buit naar binnen. Maar daar begin ik niet aan. Straks blijkt de muis springlevend en zie hem dan nog maar eens buiten te krijgen. Op een gegeven moment ontsnapte de muis waarna hij pardoes in de vijver sprong. Wiezel liep heen en weer te rennen om de muis bij het aan land gaan weer te pakken. Maar de muis was zo slim om onder het plankier langs de vijver aan land te gaan. Niet zo slim was dat het beestje zich vervolgens ging wassen zodat Wiezel het met een graai van haar poot weer kon pakken. Daarna was het muisje snel dood.
Het doet je natuurlijk wat als je zo’n klein muisje ziet vechten om te overleven. Maar ingrijpen doe ik niet meer. Niet alleen omdat het de natuur is, maar vooral omdat er sinds een aantal jaren ’s nachts muizen tussen het dakbeschot en de binnenbetimmering actief zijn. En daar worden we dan wakker van. Wat mij betreft vreet Wiezel ze allemaal op. Scheelt mij weer een klusactie met purschuim.

4 thoughts on “Muizenplaag nu ook in Almere?

  1. De muizen in mijn tuin koester ik.
    Dat de buurtkatten mijn tuin tot vrij jachtgebied verklaart hebben vind ik minder.
    Kattenpis en kattenstront is overal in mijn tuin terug te vinden.

    Een huisdier hoort in het huis van de dierenliefhebber.
    Vreemd genoeg denken mijn buren daar anders over.

    Voor jullie muizenplaag adviseer ik om de muizeningang te zoeken, vinden en hermetisch met metalen pannensponsjes af te sluiten. Jullie kat kan dan de rest doen, mits jullie de kat binnenhouden …..

    Diervriendelijke groet,

    • Geloof me, ik ben ook heel diervriendelijk. Maar in een door (en voor) mensen gedomineerde wereld is beheer belangrijk. Dus ik ga de muizen niet beschermen. Pannensponsjes in hun hol drukken zie ik niet zitten. Als je weet hoe mijn tuin eruit ziet dan zou je meteen begrijpen dat zoiets totaal onbegonnen is. Wel let ik erop dat katten de mussen en mezen niet (kunnen) hinderen. Overigens zijn eksters veel gevaarlijker voor de mussen. Tegen kattenstront hanteer ik in het vorstseizoen peper, kerrie en nootmuskaat. Plus satéprikkers in de grond met de punt naar boven. Daarna heb ik een automatische sproeier die ik steeds op een ander deel van de tuin richt. Zodra een kat in beeld verschijnt begint hij te sproeien. Dan is het een tijdje over met kakken. Maar nooit het hele jaar helaas.

  2. Als mijn buurman weer konijnen gaat fokken om in zijn (gezond en lekker) vlees behoefte te voldoen dan wordt mijn schuur weer een walhalla voor muizen. Mag ik dan Wiezel even lenen?
    😉

    • Sympathiek van je dat je die muizen maximale overlevingskansen wilt geven. Natuurlijk zal Wiezel wel een keer over een muis struikelen als de schuur er vol mee zit. Maar een plaag onderdrukken was meer iets gweest voor Kimmie. En die is niet meer (snif en snotter).

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!

