WATERGEEST

verward onzwitserleven

Oude negatieven fotograferen gelukt

5 reacties

Een tijd terug vond ik in het archief van mijn vader een doos met o.a. mapjes negatieven. Meest 60×90, deels 60×45, dus hoe digitaliseer je die dan? Ik kocht er diverse materialen voor, maar ik heb alles weer teruggestuurd. Het deugde niet en/of bleek al door iemand anders teruggestuurd. Scannen was een optie, maar toen ik het resultaat zag ging ik over mijn nek. Ik heb bepaald geen stofvrij huis, maar wat er kennelijk op de glasplaat blijft liggen na reiniging was ontluisterend. Profs op het internet blijken er meestal voor te kiezen om negatieven te fotograferen. Maar hun apparatuur bevindt zich in een heel andere wijk dan de mijne. Dus nu heb ik mijn statief ondersteboven gezet, de boel gewaterpast, en een moderne led lichtbak (Kaiser Slimline) gekocht. Omdat ik geen macro objectief bezit maak ik de foto’s met mijn Panasonic TX95, want die heeft een akelig goede macro instelling en toch 20 megapixels (dat is meer dan voldoende voor oude negatieven). Bedienen met de smartphone om trilling te voorkomen. Resultaten tot nu toe zijn perfect.

5 thoughts on “Oude negatieven fotograferen gelukt

  1. Ingenieus en creatief plan. Leuk om te lezen.

  2. Hulde. Ik kan niet eens een eenvoudige foto maken zonder het te verknoeien.

  3. Heel veel succes met dit project hoor !

  4. Pffff, wat een project. Succes ermee.

Heb je zelf een mening? Geef hem hier!